Bilbordowa kampania społeczna “Nie zabijam. Nie kradnę. Nie wierzę.”

Historia Fundacji Kampanie Billboardowe

Ateistyczna kampania billboardowa zorganizowana została przez Fundację Wolność od Religii, z siedzibą w Lublinie, we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Racjonalistów, a także przy wsparciu portali racjonalistyczno-ateistycznych.

Kampanię rozpoczęliśmy 1 października 2012 i zakończymy w styczniu 2013. Dotychczas billboardy pojawiły się na okres jednego miesiąca w Lublinie, Częstochowie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Świebodzinie, Zielonej Górze, Łodzi, Gdańsku, Toruniu, Elblągu, Szczecinie, Ostrołęce, Płocku, Warszawie, Katowicach, Dąbrowie Górniczej, Rzeszowie i Tarnowie. W styczniu zobaczycie je w Starogardzie Gdańskim, Bielsku-Białej (od 16.01), Bydgoszczy, Opolu, Białymstoku, Kielcach, Olsztynie oraz w Świdniku (k. Lublina).

Fundacja Woność od Religii do dnia 31.12.2012 otrzymała ponad 80 tys. złotych darowizn, które zostały przeznaczone na wykupienie powierzchni billboardowej. W tej kwocie są również środki pozyskane bezpośrednio na konto Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów tj. 18 245 zł. Zarezerwowaliśmy 45 billboardów w 27 miastach w Polsce!

Celem kampanii było wywołanie ogólnopolskiej dyskusji na temat obiegowego postrzegania wartości uniwersalnych jako zasad przynależnych religii, a w szczególności religii katolickiej. Uważamy, że polityka państwa, prowadzi do utrwalania stereotypów, łącząc moralność człowieka z jego religijnością, pogłębiając wykluczenie osób, które nie identyfikują się z kościołem katolickim czy żadną inną instytucją religijną.

Również chcieliśmy zwrócić uwagę, iż współczesne polskie społeczeństwo nie jest jednolite światopoglądowo, a tym bardziej, nie świadczą o nim dobrze antagonizmy populistycznie kreowane przez przeciwne obozy polityczne.

W Polsce, wg badań Instytutu Gallupa z 2012 roku mieszka blisko dwumilionowa społeczność ateistów, a także istotna liczba osób o światopoglądzie agnostycznym, sceptycznym czy ogólnie mówiąc laickim. Kampania jest wyrazem sprzeciwu wobec pomijania konstytucyjnych praw do poszanowania wolności wyznania.

Mamy nadzieję, iż dzięki niej udało nam się skutecznie włączyć się w ważną dyskusję – protest przeciwko finansowaniu lekcji religii z budżetu państwa, jak i samej obecności religii katolickiej w publicznych przedszkolach i szkołach. Nasz sprzeciw budzą zarówno mechanizm finansowania, jak i brak realnego wyboru fakultatywnych zajęć.

W okresie od września 2012 do stycznia 2013 udzieliliśmy blisko 100 wywiadów prasowych, radiowych i telewizyjnych. O społecznej kampanii ateistów napisały największe tygodniki w Polsce m.in. Wprost, Polityka, Newsweek czy Przegląd a także dzienniki: Rzeczpospolita, Uważam Rze i Gazeta Wyborcza. Oczywiście artykuły pojawiły się również w Faktach i Mitach oraz Tygodniku “Nie”. Wiele komentarzy i opinii zostało opublikowanych na blogach i portalach internetowych takich jak onet.pl, wp.pl, natemat.pl czy salon24.pl. O sytuacji ateistów w Polsce i przebiegu akcji pisała prasa lokalna w każdym mieście do którego dotarliśmy z billboardami tj. w przynajmniej w 27 miejscach w Polsce. Otrzymaliśmy również zaproszenia na nagrania do stacji TVN, TVP 2 oraz TVP Kultura. Audycje radiowe i artykuły pojawiły się również w niemieckich stacjach takich jak m.in. ARD oraz na blogach angielskich, rosyjskich, hiszpańskich…

Pragniemy przekazać ogromne podziękowania wszystkim, którzy zaangażowali się w jakikolwiek sposób na rzecz realizacji kampanii ateistów. To, że zrealizowaliśmy założony cel jest naszym wspólnym sukcesem. Dziękujemy.

X 2012

1. Lublin 4 billboardy w różnych punktach miasta

XI 2012

2. Wrocław (Wielka/Zaporoska oraz Wiśniowa/Ślężna)

3. Poznań (Dębiecka/Rivoliego oraz Lutycka/Juraszów)

4. Częstochowa (Dąbrowskiego oraz Senatorska)

5. Kraków (Al. Jana Pawła II; Senatorska; Rondo Dywizjonu 308)

6. Świebodzin (Poznańska)

7. Zielona Góra (Szosa Kisielińska/Gajowa oraz Dworcowa/Sulechowska)

8. Łódź (Piotrkowska/Milionowa oraz Obywatelska/Aleja Jana Pawła II)

XII 2012

9. Gdańsk (Trakt Św. Wojciecha/Zaroślak oraz Trakt Św. Wojciecha/Sandomierska)

10. Ostrołęka (Traugutta/Witosa)

11. Rzeszów (Rejtana oraz Krakowska/HONDA)

12. Tarnów (Klikowska oraz Starodąbrowska)

13. Katowice (Bohaterów M.Cassino/Burowiecka)

14. Płock (Piłsudskiego/Zaścianek)

15. Elbląg (Al. Piłsudskiego/Szucha)

16. Szczecin (Aleja Bohaterów Warszawy/Ku Słońcu oraz Ku Słońcu wjazd do CH STER oraz Mieszka I-go od 16.12.2012)

17. Warszawa (Piękna/Wiejska oraz Czerniakowska/Szwoleżerów)

18. Dąbrowa Górnicza (Al. Piłsudskiego/Manifestu Lipcowego)

19. Toruń (Grudziądzka/Żwirki i Wigury oraz Szosa Lubicka/Śląskiego)

I 2013

20. Starogard Gdański (Tadeusza Kościuszki)

21. Bielsko-Biała (Piastowska/Sobieskiego od 16.01.2013)

22. Opole (Mikołajczyka)

23. Białystok (Bohaterów Monte Cassino/dworzec PKS)

24. Bydgoszcz (Ujejskiego/Wojska Polskiego)

25. Kielce (2 billboardy: wjazd do M1/Kielce oraz ul. Bohaterów Warszawy)

26. Świdnik (Al. Lotników Polskich)

27. Olsztyn (Aleja Wojska Polskiego 24)