Lublin, 22 czerwca 2023 r.
Dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 132
im. Sándora Petőfiego
w Warszawie
ul. Grabowska 1
01-236 Warszawa
e-mail: sp132@eduwarszawa.pl
Szanowni Państwo,
Działając z upoważnienia i w imieniu uczniów, rodziców oraz nauczycieli, którzy przekazali nam informacje o łamaniu praw mniejszości światopoglądowych przez władze szkoły publicznej, przekazujemy je dyrekcji, a zarazem oczekujemy podjęcia pilnych działań, które przywrócą stan wynikający z postanowień Konstytucji i Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
Na dzień 22 czerwca w miejsce zajęć dydaktycznych szkoła zaplanowała wyjście do kościoła na mszę rzymskokatolicką. Uczniowie mieli przebywać w kościele pod opieką wychowawców. Niepełnoletnie dzieci, które nie chciały iść z wychowawcami do kościoła zostały skierowane do świetlicy lub pod opiekę Pani Alicji Stanisławek.
W związku z powyższym zwracamy się do Państwa o natychmiastowe zaprzestanie naruszania norm Konstytucji RP oraz dyskryminowania uczniów i nauczycieli należących do innych grup światopoglądowych niż katolicy.
Z korespondencji prowadzonej przez fundację z Ministerstwem Edukacji Narodowej wynika, iż „wszelkie zajęcia wykraczające poza realizację podstawy programowej a więc m.in. udział uczniów w uroczystościach kościelnych powinny odbywać się za zgodą rodziców”.
Nadmieniam również, że wyjścia na wydarzenia religijne związane z uczęszczaniem na zajęcia z religii określonego wyznania, powinny być organizowane przez katechetów. Do fundacji wpływa wiele skarg od nauczycieli, którzy zwracają uwagę na fasadowy charakter „prośby” dyrektorów szkół o opiekę nad uczniami podczas mszy lub w czasie odprowadzania do kościoła. Zwracam uwagę, że tego rodzaju „prośba”, kierowana przez przełożonego wobec pracowników w sposób zasadniczy łamie zapisy Konstytucji RP „Nikt nie może być obowiązany przez organy władzy publicznej do ujawnienia swojego światopoglądu, przekonań religijnych lub wyznania (Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.1997.78.483) w art 53 ust. 7). Nauczyciel „poproszony” przez przełożonego chcąc odmówić, jednocześnie zdradza, iż nie należy do wyznania rzymskokatolickiego.
Powyższa sytuacja jest dyskryminująca dla uczniów i nauczycieli należących do mniejszości światopoglądowych oraz narusza postanowienia Konstytucji RP m.in.:
Art.
25 ust. 2.
Władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność
w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych,
zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym.
Art.30
Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło
wolności i praw człowieka
i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest
obowiązkiem władz publicznych.
Art. 32. ust. 1 Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne.
Art.
32 ust. 2 Nikt nie może być dyskryminowany w życiu
politycznym, społecznym
lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.
Art.
53 ust. 6 Nikt nie może być zmuszany do
uczestniczenia ani do nieuczestniczenia
w praktykach religijnych.
Art. 53 ust. 7 Nikt nie może być obowiązany przez organy władzy publicznej do ujawnienia swojego światopoglądu, przekonań religijnych lub wyznania.
Ponadto zgodnie z Ustawą o
gwarancjach wolności sumienia z dnia 17 maja 1989 r. w art. 10 ust. 1 Rzeczpospolita Polska jest państwem świeckim, neutralnym w sprawach
religii
i przekonań.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, działając imieniem Fundacji Wolność od Religii z siedzibą w Lublinie, w ramach prowadzonej działalności, wnoszę o udostępnienie informacji publicznej poprzez udzielenie informacji:
- W jaki sposób szkoła pozyskała zgodę rodziców na wyprowadzenie uczniów z budynku szkoły na mszę do kościoła rzymskokatolickiego?
- W jaki sposób szkoła pozyskała zgodę wychowawców na wyjście z uczniami-katolikami do kościoła? Czy dyrekcja szkoły zleca wyjście na mszę i opiekę nad uczniami np. nauczycielom ateistom lub Św. Jehowy?
3. Czy wychowawcy informowali o mszy (wydarzeniu religijnym) za pośrednictwem dziennika elektronicznego WSZYSTKICH RODZICÓW, również tych, których dzieci nie uczęszczają na zajęcia religii?
4. Czy dyrekcja szkoły prosiła uczniów – za pośrednictwem wychowawców, przez dziennik elektroniczny – o obecność na mszy?
5. Kto jest organizatorem „mszy na zakończenie roku szkolnego”?
6. Czy szkoła jest zaangażowana w równym stopniu w udział, odprowadzanie uczniów na msze organizowane w kościołach innych niż katolickie wyznań np. prawosławnym?
7. Ilu uczniów uczy się obecnie w szkole?
8. Ilu uczniów z Ukrainy uczy się obecnie w szkole?
9. Ilu uczniów w szkole uczęszcza na lekcje religii rzymskokatolickiej (proszę o wynik liczbowy i procentowy)?
10. Ilu uczniów w szkole uczęszcza na lekcje religii prawosławnej (proszę o wynik liczbowy i procentowy)?
11. Ilu uczniów w szkole uczęszcza na lekcje etyki (proszę o wynik liczbowy i procentowy)?
12. Czy szkoła organizuje lekcje religii innej niż rzymskokatolickiej np. prawosławnej, jeśli tak, ilu uczniów uczęszcza na te lekcje?
13. Ile oświadczeń wskazujących na życzenie rodziców/opiekunów prawnych co do udziału ich dzieci w lekcjach religii rzymskokatolickiej szkoła otrzymała w roku szkolnym 2022/2023?
14. Ile oświadczeń wskazujących na życzenie rodziców/opiekunów prawnych co do udziału ich dzieci w lekcjach religii prawosławnej szkoła otrzymała w roku szkolnym 2022/2023?
15. Ile oświadczeń wskazujących na życzenie rodziców/opiekunów prawnych lub pełnoletnich uczniów co do udziału ich dzieci w lekcjach etyki szkoła otrzymała w roku szkolnym 2021/2022 oraz w 2022/2023?
16. W jaki sposób szkoła informuje uczniów i ich rodziców o możliwości wyrażenia życzenia udziału w lekcjach etyki i religii jednocześnie?
17. W jaki sposób wyrażane jest życzenie rodziców lub pełnoletnich uczniów w sprawie uczęszczania na lekcje religii lub/i etyki? Jeśli jest to druk prosimy o udostępnienie treści druku.
Wskazuję również, iż zgodnie z art. 13 ust. 1 Ustawy Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy, określam następujący sposób i formę udostępnienia żądanych informacji, tj. wysyłka na wskazany powyżej adres e-mail fundacja.wor@gmail.com, jako załącznik do korespondencji elektronicznej.
Z wyrazami szacunku
Dorota Wójcik
prezeska zarządu
W dniu 29 czerwca wpłynęła odpowiedź dyrekcji szkoły.
Niepokoi fakt, że Pani Katarzyna Górecka, Dyrektor szkoły, przyznaje, że zaproszenie na mszę rzymskokatolicką (odbywającą się w czasie planowych zajęć dydaktyczno-wychowawczych) zostało rozesłane do rodziców WSZYSTKICH uczniów, również tych (ok. 35%!), którzy nie zostali zapisani na zajęcia religii rzymskokatolickiej. Nie ma uzasadnienia dla prowadzenia dziennika elektronicznego w taki sposób, by rodzice, którzy nie życzą sobie, aby ich dzieci uczestniczyły w lekcjach religii, otrzymywali powiadomienia lub informacje o takich zajęciach za pośrednictwem dziennika elektronicznego, co ma miejsce w tej Szkole. Otrzymywane treści religijne naruszają ich konstytucyjne prawo wolności sumienia i wyznania.
Rodzice dzieci zapisanych na lekcje religii rzymskokatolickiej mieli „nie wyrazić zgody” jeśli nie życzą sobie udziału ich dzieci i przekazać tę informację wychowawcom. Dlaczego nie wymaga się oświadczeń pozytywnych – z wyrażoną zgodą, jak to odbywa się zazwyczaj w przypadku wycieczek szkolnych?
Jednakowoż jak wskazuje konstytucja i prawo oświatowe rodzice samodzielnie (!)występują do szkoły z ewentualnym życzeniem co do uczestniczenia ich dzieci w lekcjach religii danego wyznania oraz w uroczystościach religijnych lub też biorą w nich dobrowolny udział na zaproszenie katechetów.
Ponadto, zwracamy uwagę, że nauczyciele, którzy nie są katolikami, muszą w tej placówce ODMAWIAĆ Dyrekcji, kiedy żąda się od nich wyjścia z uczniami do kościoła rzymskokatolickiego. Dyrekcja uważa, że nie narusza to ich prawa do wolności wyznania, jednak zadajemy sobie pytanie, na ile konieczne jest w oświacie publicznej wysyłanie nauczycieli z uczniami do kościoła? Jak czują się nauczyciele należący do mniejszości wyznaniowych lub osoby bezwyznaniowe w sytuacji, kiedy pracodawca pyta ich czy są gotowi wykonać zlecone przez niego zadanie (które jednocześnie nie jest zgodne z ich wolnością sumienia i wyznania)?. Wyobraźmy sobie sytuację, w której nauczyciele katolicy są mniejszością, a pracując w szkole publicznej kilka razy w roku pytani są o to, czy zgodzą się wyjść z uczniami do np. Sali Królestwa Świadków Jehowy czy też muzułmańskiego meczetu?
Jak czuli się nauczyciele matematyki czy fizyki, kiedy zamiast przeprowadzić zajęcia dydaktyczne musieli wyjść z uczniami na mszę do kościoła? Jak czuli się również ze względu na „wyręczanie” katechetów, z których dwoje w tym dniu było na zwolnieniu. Czy ksiądz w takiej sytuacji nie może odwołać mszy? Czy uczniowie muszą być na niej obecni nawet wówczas gdy organizatorzy (katecheci i parafia) rozchorowali się?
Oczywiście uczniowie niekatoliccy zawsze w takich sytuacjach (msza święta szkolna 😉 ) odsyłani są na tzw. zajęcia opiekuńcze (bierna obecność) do świetlicy lub biblioteki. Nikt nie dba o to, aby 35% uczniów w szkole zapewnić jakieś interesujące zajęcia.
Dyrektor szkoły deklaruje, że Szkoła odprowadzi do Sali Królestwa czy meczetu uczniów danego wyznania, jeśli zostanie zgłoszone takie zapotrzebowanie.
W szkole 92 uczniów (13%) to dzieci z Ukrainy, w tym 45 uczniów uchodźczych. Na lekcje religii prawosławnej uczęszcza 6 z nich, zajęcia te organizowane są w punkcie katechetycznym. Szkoła nie otrzymała żadnego oświadczenia wskazującego na życzenie rodziców co do udziału ich dzieci w zajęciach religii PRAWOSŁAWNEJ.
We wrześniu 2022 rodzice ok. 20 uczniów z Ukrainy wyrazili życzenie udziału ich dzieci w lekcjach etyki (wszystkich oświadczeń zebrano 65).
Przypominamy jednocześnie, że szkoła ma obowiązek organizowania zajęć na terenie placówki, jeśli 7 rodziców złoży taką deklarację!
Na zajęcia religii rzymskokatolickiej zostało zapisanych 442 uczniów (64,80%).