Ateistyczna kampania billboardowa zorganizowana została przez Fundację Wolność od Religii, z siedzibą w Lublinie, we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Racjonalistów, a także przy wsparciu portali racjonalistyczno-ateistycznych.
Kampanię rozpoczęliśmy 1 października 2012 i zakończymy w styczniu 2013. Dotychczas billboardy pojawiły się na okres jednego miesiąca w Lublinie, Częstochowie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Świebodzinie, Zielonej Górze, Łodzi, Gdańsku, Toruniu, Elblągu, Szczecinie, Ostrołęce, Płocku, Warszawie, Katowicach, Dąbrowie Górniczej, Rzeszowie i Tarnowie. W styczniu zobaczycie je w Starogardzie Gdańskim, Bielsku-Białej (od 16.01), Bydgoszczy, Opolu, Białymstoku, Kielcach, Olsztynie oraz w Świdniku (k. Lublina).
Fundacja Woność od Religii do dnia 31.12.2012 otrzymała ponad 80 tys. złotych darowizn, które zostały przeznaczone na wykupienie powierzchni billboardowej. W tej kwocie są również środki pozyskane bezpośrednio na konto Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów tj. 18 245 zł. Zarezerwowaliśmy 45 billboardów w 27 miastach w Polsce!
Celem kampanii było wywołanie ogólnopolskiej dyskusji na temat obiegowego postrzegania wartości uniwersalnych jako zasad przynależnych religii, a w szczególności religii katolickiej. Uważamy, że polityka państwa, prowadzi do utrwalania stereotypów, łącząc moralność człowieka z jego religijnością, pogłębiając wykluczenie osób, które nie identyfikują się z kościołem katolickim czy żadną inną instytucją religijną.
Również chcieliśmy zwrócić uwagę, iż współczesne polskie społeczeństwo nie jest jednolite światopoglądowo, a tym bardziej, nie świadczą o nim dobrze antagonizmy populistycznie kreowane przez przeciwne obozy polityczne.
W Polsce, wg badań Instytutu Gallupa z 2012 roku mieszka blisko dwumilionowa społeczność ateistów, a także istotna liczba osób o światopoglądzie agnostycznym, sceptycznym czy ogólnie mówiąc laickim. Kampania jest wyrazem sprzeciwu wobec pomijania konstytucyjnych praw do poszanowania wolności wyznania.
Mamy nadzieję, iż dzięki niej udało nam się skutecznie włączyć się w ważną dyskusję – protest przeciwko finansowaniu lekcji religii z budżetu państwa, jak i samej obecności religii katolickiej w publicznych przedszkolach i szkołach. Nasz sprzeciw budzą zarówno mechanizm finansowania, jak i brak realnego wyboru fakultatywnych zajęć.
W okresie od września 2012 do stycznia 2013 udzieliliśmy blisko 100 wywiadów prasowych, radiowych i telewizyjnych. O społecznej kampanii ateistów napisały największe tygodniki w Polsce m.in. Wprost, Polityka, Newsweek czy Przegląd a także dzienniki: Rzeczpospolita, Uważam Rze i Gazeta Wyborcza. Oczywiście artykuły pojawiły się również w Faktach i Mitach oraz Tygodniku „Nie”. Wiele komentarzy i opinii zostało opublikowanych na blogach i portalach internetowych takich jak onet.pl, wp.pl, natemat.pl czy salon24.pl. O sytuacji ateistów w Polsce i przebiegu akcji pisała prasa lokalna w każdym mieście do którego dotarliśmy z billboardami tj. w przynajmniej w 27 miejscach w Polsce. Otrzymaliśmy również zaproszenia na nagrania do stacji TVN, TVP 2 oraz TVP Kultura. Audycje radiowe i artykuły pojawiły się również w niemieckich stacjach takich jak m.in. ARD oraz na blogach angielskich, rosyjskich, hiszpańskich…
Pragniemy przekazać ogromne podziękowania wszystkim, którzy zaangażowali się w jakikolwiek sposób na rzecz realizacji kampanii ateistów. To, że zrealizowaliśmy założony cel jest naszym wspólnym sukcesem. Dziękujemy.
Chcielibyśmy kontynuować ateistyczne kampanie billboardowe co roku. Najbliższą planujemy w październiku 2013.
Już dziś możecie przesyłać na nasz adres e-mail Wasze propozycje haseł oraz opinię w kwestii inicjatyw podejmowanych przez Fundację w przyszłości. Jeżeli zechcecie wesprzeć naszą działalność i wpłacić darowiznę na billboard w Waszym mieście, dopiszcie to w tytule przelewu np. darowizna na bb w Poznaniu. Dziękujemy.
X 2012
1. Lublin 4 billboardy w różnych punktach miasta
XI 2012
2. Wrocław (Wielka/Zaporoska oraz Wiśniowa/Ślężna)
3. Poznań (Dębiecka/Rivoliego oraz Lutycka/Juraszów)
4. Częstochowa (Dąbrowskiego oraz Senatorska)
5. Kraków (Al. Jana Pawła II; Senatorska; Rondo Dywizjonu 308)
6. Świebodzin (Poznańska)
7. Zielona Góra (Szosa Kisielińska/Gajowa oraz Dworcowa/Sulechowska)
8. Łódź (Piotrkowska/Milionowa oraz Obywatelska/Aleja Jana Pawła II)
XII 2012
9. Gdańsk (Trakt Św. Wojciecha/Zaroślak oraz Trakt Św. Wojciecha/Sandomierska)
10. Ostrołęka (Traugutta/Witosa)
11. Rzeszów (Rejtana oraz Krakowska/HONDA)
12. Tarnów (Klikowska oraz Starodąbrowska)
13. Katowice (Bohaterów M.Cassino/Burowiecka)
14. Płock (Piłsudskiego/Zaścianek)
15. Elbląg (Al. Piłsudskiego/Szucha)
16. Szczecin (Aleja Bohaterów Warszawy/Ku Słońcu oraz Ku Słońcu wjazd do CH STER oraz Mieszka I-go od 16.12.2012)
17. Warszawa (Piękna/Wiejska oraz Czerniakowska/Szwoleżerów)
18. Dąbrowa Górnicza (Al. Piłsudskiego/Manifestu Lipcowego)
19. Toruń (Grudziądzka/Żwirki i Wigury oraz Szosa Lubicka/Śląskiego)
I 2013
20. Starogard Gdański (Tadeusza Kościuszki)
21. Bielsko-Biała (Piastowska/Sobieskiego od 16.01.2013)
22. Opole (Mikołajczyka)
23. Białystok (Bohaterów Monte Cassino/dworzec PKS)
24. Bydgoszcz (Ujejskiego/Wojska Polskiego)
25. Kielce (2 billboardy: wjazd do M1/Kielce oraz ul. Bohaterów Warszawy)
26. Świdnik (Al. Lotników Polskich)
27. Olsztyn (Aleja Wojska Polskiego 24)